Rozpoczęły się prace ziemne na
budowie odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. Wykonawca robót
prowadzi obecnie odhumusowanie terenu w okolicy miejscowości Wirwajdy. Zgodnie
z umową nowa droga powstanie w terminie 31 miesięcy, z wyłączeniem okresów
zimowych.
Co zostanie zrobione w ramach
kontraktu?
Kontrakt o wartości 204 mln zł
realizuje firma Budimex S.A. Zadaniem wykonawcy jest budowa drogi ekspresowej S5
na odcinku Ornowo - Wirwajdy o długości ok. 5 km.
W ramach zadania przewidziana
jest budowa dodatkowych jezdni obsługujących teren
przyległy. Ponadto
przebudowane zostaną drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z drogą S5.
Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda
Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt.
Optymalizacja rozwiązań przez
wykonawcę
Inwestycja jest realizowana w
systemie „Projektuj i buduj”, gdyż wykonawca zadania ma możliwość optymalizacji
rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym i wykonawczym. Korzystając z tej
możliwości, wykonawca planuje zmienić
konstrukcję dwóch wiaduktów drogowych oraz dwóch przejść dla zwierząt dużych,
bez zmiany ich lokalizacji. W oparciu o
decyzję ZRID, którą otrzymaliśmy w grudniu 2019 r. wykonawca rozpoczął
już roboty ziemne.
Obecnie trwają prace związane z
odhumusowaniem dróg serwisowych w rejonie przecięcia nowoprojektowanej drogi S5
z drogą krajową nr 16 w miejscowości Wirwajdy. W dalszej kolejności odhumusowywane
będą pozostałe drogi serwisowe oraz trasa główna. Na przełomie lipca i sierpnia
planowane są przebudowy kolizji teletechnicznych i elektroenergetycznych w
rejonie Wirwajd.
Realizacja inwestycji przewidziana
jest na lata 2020-2023.
Budowa odcinka drogi ekspresowej
S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy
w ciągu drogi krajowej nr 16, która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Stanowić będzie element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko.
w ciągu drogi krajowej nr 16, która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Stanowić będzie element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko.
Opracowujemy studium korytarzowe
13 października 2015 roku
połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano w rozporządzeniu Rady
Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zanim przejdziemy do
realizacji odcinka S5 pomiędzy drogami A1 i S7 (o długości około 85 km) należy
przeprowadzić prace przygotowawcze.
Rozpoczęliśmy od studium
korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo
przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne. Prace są już na
ukończeniu. Wykonane do tej pory wstępne analizy potwierdzają potrzebę
przedłużenia ekspresowej „piątki”. Obszar objęty studium korytarzowym obejmuje
teren trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin o powierzchni przeszło 8 tys.
km².
Informowaliśmy o tym na naszej
stronie internetowej:
·
https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/34757/Tworzymy-kompleksowy-ciag-drog-ekspresowych-w-polnocnej-Polsce
Opracowanie to, wzbogacone w
początkowym etapie o studium sieci drogowej, umożliwi nie tylko określenie
korytarzy dla potencjalnych przebiegów trasy i powiązań z siecią dróg
publicznych, ale pozwoli przeprowadzić ich analizę i porównania. Taka analiza,
ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych,
w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura
osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwoli na wybór najlepszych korytarzy
drogowych, tj. najmniej konfliktowych i realnych pod względem ekonomicznym.
Inwestycja „Budowa obwodnicy
Ostródy”, której częścią jest budowa drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy
jest współfinansowana ze Środków Unii Europejskiej w ramach Programu
Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dofinansowanie z Unii
Europejskiej wynosi 285 mln zł, a całkowita wartość projektu to 623 mln zł.
Kalendarium
13 października 2015 r. -
wpisanie w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg
ekspresowych drogi S5 Ostróda (S7) - Nowe Marzy (A1) do wykazu autostrad i dróg
ekspresowych,
13 października 2016 r. - uzyskanie
decyzji środowiskowej dla odcinka S5 Ornowo - Wirwajdy,
27 lutego 2017 r. - ogłoszenie
przetargu na wykonanie koncepcji programowej oraz projektu
budowlanego
i wykonawczego dla odcinka S5 Ornowo - Wirwajdy,
1 czerwca 2017 r. - podpisanie
umowy na wykonanie koncepcji programowej oraz projektu
budowlanego
i wykonawczego dla odcinka S5 Ornowo - Wirwajdy,
16 grudnia 2019 r. - uzyskanie
decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
28 kwietnia 2020 r. - podpisanie umowy z wykonawcą,
2020
- 2023 - planowane lata realizacji.